De games die we als klimmers spelen, groeien veel verder dan ‘mens op rots versus bewegingen’. Voor elk spel heb je regels nodig – en de strengste regels bij klimmen kunnen de regels zijn die het zicht bepalen.
Opmerking van de uitgever: dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op Verkennersweb.
Voor een echt zicht moet je van onderaf naar de klim lopen en beginnen met klimmen. Je kunt niet aankomen met andere informatie behalve de naam van de route en de moeilijkheidsgraad. Niemand die het heeft meegemaakt, kan je iets vertellen over een enkele wachtstand of een enkele beweging. Echte puristen zeggen dat je de startgrepen pas kunt aanraken als je begint te klimmen.
Veel componenten moeten samensmelten voor een zicht in de buurt van de limiet van het vermogen van een klimmer om samen te komen. Voorbereiding, vertrouwen, beslissingen en geluk – oh ja, geluk – spelen allemaal een cruciale rol.
Klaar om te zien hoe Adam Ondra het spel speelt op een korte, slechte 5.14d/9a-sportroute?
Ik denk niet dat ik liever naar een andere professionele klimmer kijk. Ondra’s leergierige maar psyched benadering van het ambacht van klimmen is verfrissend en dwaas af en toe. Zijn klimstijl is wreed, verwrongen en luid – je zou bijna zeggen dat hij ongeremd was als hij niet zo verdomd goed was.
En dan is er natuurlijk zijn charmante accent en zijn onverschrokken aangename houding.
Ik vergat te vermelden dat als je je klaarmaakt om een harde blik te proberen, je er maar beter niet vanuit een negatieve hoofdruimte naar toe komt. Het beklimmen van borderline 5.15 is al moeilijk genoeg – klimmen volgens de strikte regels van onsighting is zelden gedaan.
Looptijd: 12 minuten