Pinnacle Pickup Weelde: 2022 Toyota Tundra Capstone Review

Toyota heeft eindelijk een echte luxe pick-up gelanceerd. Het komt in de vorm van de full-size 2022 Tundra Capstone, die ook wordt aangedreven door een nieuwe hybride aandrijflijn.

Ik stapte begin dit jaar achter het stuur van een paar Toyota-toendra’s uit 2022. ik heb al de nieuwe Tundra TRD Pro beoordeelden nu is het tijd om het andere hybride model in de Toyota pick-up line-up te bekijken, de superluxe Tundra Capstone.

Beide modellen van de geheel nieuwe Tundra zijn verkrijgbaar met één aandrijflijn, de i-Force Max hybride, en één basisconfiguratie, het 4×4 CrewMax-kortbed (5,5 voet). Alle 2022 Tundra’s met de i-Force Max hybride aandrijflijn hebben CrewMax-cabines omdat de ruimte onder de achterbank nodig is voor het accupakket. Maar sommige modellen zijn verkrijgbaar in 4 × 2 en bieden ook een langere bedoptie, op 6,5 voet.

Hier zullen we ingaan op wat deze nieuwe hybride aandrijflijn en de luxe 2022 Tundra Capstone allemaal inhouden, zowel op papier als van achter het stuur.

Toyota i-Force Max hybride aandrijflijn

2022 Tundra i-Force Max hybride aandrijflijn en chassis; (foto/Bryon Dorr)

Allemaal nieuw voor de toendra 2022 en Sequoia 2023 is de i-Force Max hybride aandrijflijn. Het systeem is een eenmotorig/parallel hybride systeem, met een elektromotor/generator tussen de 3,5 liter V6-twinturbomotor, afgeleid van de Lexus LS-sedan, en een automatische transmissie met 10 versnellingen. Het systeem maakt ook gebruik van een 288V, 1,87 kWh, nikkel-metaalhydride (Ni-MH) batterijpakket dat onder de achterbank leeft.

De drijvende kracht achter dit systeem is om een ​​soepele, consistente kracht te geven vanaf het moment dat u op het dunne pedaal drukt. Vooral het geoptimaliseerde koppel bij lage toerentallen is super handig voor vrachtwagengebruikers, of ze nu slepen, een zware lading vervoeren of een offroad-obstakel aanpakken. Het idee was om de voordelen en rijervaring van een diesel vrachtwagen zonder alle zwarte rook, trillingen, luide uitlaatgassen en DEF-vloeistof.

De 2022 Tundra i-Force Max aandrijflijn levert 437 pk en 583 pond-voet koppel. Dat zijn werkelijk indrukwekkende cijfers voor een vrachtwagen van een halve ton.

Veel verbeterd brandstofverbruik

Hoewel brandstofbesparing in ieders gedachten is, is het niet de drijvende kracht achter dit hybride systeem. Met dit systeem krijg je geen volledig EV-rijmodus.

Toyota schat dat je 19 mpg stad en 22 snelweg krijgt (officiële EPA-nummers zijn nog niet binnen). Dat gezegd hebbende, is het een aanzienlijke verbetering ten opzichte van de sombere 13/17 die de 2021 5.7L V8-toendra kreeg.

2022 Toendra Capstone Review

Toyota Tundra sluitsteen
(Foto/Bryon Dorr)

De 2022 Tundra Capstone is het toppunt van de weelde van Toyota’s vrachtwagens. Hij wordt standaard geleverd met bijna alles, met alleen de lakkleur naar keuze en de optionele Adaptive Variable Suspension (AVS) met Load Leveling Rear Height Control Air Suspension.

De Capstone gaat over luxe, mogelijkheden en comfort. Je krijgt dingen als een 14-inch touchscreen, tweekleurige semi-aniline met leer beklede 10-voudig elektrisch verstelbare stoelen, elektrisch intrekbare treeplanken, elektrisch bed opstapje, veel accentverlichting in het interieur, akoestische zijruiten aan de voorkant, een 10 -inch kleuren heads-up display, 22-inch wielen, veel chroom en nog veel meer.

Prijzen voor de 2022 Tundra Capstone beginnen bij $ 73.530.

Toyota Tundra sluitsteen 2022
(Foto/Bryon Dorr)

Toendra Capstone rij-impressies

Trap het magere pedaal in op de nieuwe Tundra Capstone, en de truck brult met gezag van de lijn en wint snel aan snelheid. Er is een beetje een vermogensvertraging vroeg, maar bijna onmiddellijk koppel. Dit komt omdat de motor moet worden ingeschakeld en de turbo’s moet opspoelen, terwijl de elektromotor meteen in werking treedt.

Naast die kleine vertraging bij hard accelereren vanuit stilstand, kun je zelden zien of de motor aan of uit staat, omdat de start/stop-functie bijna naadloos is en de meest onopvallende die ik heb meegemaakt. Ik vond het ook super indrukwekkend hoe soepel en consistent de vermogensband is, aangezien het EV-systeem de tekortkomingen in de vermogensafgifte van de gasmotor opvult.

Er is ook zeer weinig vertraging bij het gasgeven, vooral in de rijmodi Sport en Sport+. De Capstone biedt zes verschillende rijmodi om uit te kiezen; Eco, Comfort, Normaal, Sport, Sport+ en Aangepast. Ik stel het zeer op prijs dat toen ik de truck zei te gaan, hij er niet over nadacht en gewoon deed wat hem werd gezegd.

Hetzelfde geldt voor de remmen. De schijfremmen op het f-wiel zijn stevig, lineair en vertrouwenwekkend.

Het elektronische bekrachtigde tandheugelstuursysteem was een beetje gevoelloos, maar zeer nauwkeurig voor een grote vrachtwagen. De draaicirkel was merkbaar slecht en wordt beoordeeld op 24,3 voet in de Capstone, in 3,4 beurten lock-to-lock. Hierdoor voelt het als een nog grotere vrachtwagen dan het in werkelijkheid is.

Toendra Capstone-ophanging

Ik kan niet zeggen dat ik een grote fan ben van de adaptieve dempers en airbags achter die de Capstone die ik heb gereden eronder had. Ik vond de rit een beetje zwaar voor zo’n luxe truck. De standaard monotube-schokken kunnen voor een betere rit zorgen, en ik weet dat de Fox-schokken op de TRD Pro dat zeker deden.

De algehele geometrie van de ophanging is echter indrukwekkend, met onafhankelijke double-wishbone voorwielophanging en een multi-link achterwielophanging met buitenboordmotor gemonteerde schroefveren. Dit is dezelfde setup als de nieuwe Land Cruiser – die we niet in de VS zullen krijgen – en 2023 Sequoia, omdat ze allemaal gebaseerd zijn op hetzelfde stalen chassis.

Breng het speelgoed mee

2022 Toyota Tundra Capstone
(Foto/Bryon Dorr)

De Tundra Capstone is ook goed opgezet om slepen. Het heeft allerlei sleepsystemen ingebouwd, zoals een Trailer Backup Guide-systeem met Straight Path Assist, tonnen camerabeelden en een geïntegreerde trailerremcontroller.

Ik sleepte een 4.500 pond Airstream-aanhanger met de Capstone en ontdekte dat je wist dat de lading daar achter was, maar de aandrijflijn, remmen, ophanging en trailersystemen waren allemaal in staat om het gemakkelijk te hanteren. De 2022 Tundra Capstone kan tot 11.170 pond trekken.

Hoewel ik geen kans kreeg om te zien hoe de hybride vrachtwagen omging met het dragen van een zware lading, biedt de 2022 Tundra Capstone een laadvermogen van 1.485 pond.

Luxe Cabin Life

Achter het stuur van de Tundra Capstone is het echt een comfortabele en fijne plek om te zijn. Ik was onder de indruk van alle contactpunten in de truck, van de walnoothouten bekleding met open poriën tot het met leer omwikkelde alles. Het enige contactpunt waar ik geen fan van was, was het verwarmde stuur met zijn geperforeerde lederen materiaal. Hoewel hij goede grip bood, voelde hij meer industrieel en minder luxe aan dan ik in deze truck had verwacht.

Toyota Tundra Capstone interieur
(Foto/Bryon Dorr)

De superverstelbare, verwarmde en gekoelde, geperforeerde tweekleurige lederen stoelen zijn stevig maar comfortabel en bieden geweldige lendensteun. De stoelsteunen zijn ook agressiever dan op andere grote Amerikaanse pickups, wat mijn magere lichaam op prijs stelde. Ik heb de neiging om rond te glijden in een grote vrachtwagen als deze, maar deed het niet zo slecht in de nieuwe toendra.

In de cabine hoor je de turbo’s van de motor meer dan je zou willen. Maar verder is het een vrij rustige plek om te zijn. Dat wil zeggen, tenzij je hard accelereert. Dan helpt het indrukwekkende JBL-audiosysteem om uitlaat-/motorgeluid in de cabine te brengen – vrij naadloos, zou ik kunnen toevoegen. Al het geluid is echter niet synthetisch, aangezien de uitlaat zowel binnen als buiten de truck goed klinkt.

Capstone Cabinebediening

Ik was een grote fan van het enorme 14-inch touchscreen op het dashboard, omdat het zelfs met . supergemakkelijk te lezen was gepolariseerde zonnebril en had een snelle reactietijd op ingangen. Ik was echter geen grote fan van het meetcluster van de bestuurder.

Hoewel het een hoop geweldige informatie liet zien, en in een goede resolutie, vond ik het overdreven druk en een beetje afleidend van de weg wanneer ik er informatie over probeerde te vinden. Ik denk dat je zou wennen aan de lay-out van info en na verloop van tijd zou het minder een probleem worden.

Ik vond het leuk dat er harde knoppen zijn voor zaken als de klimaatregeling. Helaas zijn de knoppen van de klimaatregeling een beetje moeilijk te lezen, tenzij in direct zonlicht, omdat ze slecht verlicht zijn en op een zeer glanzend oppervlak staan.

Onder de klimaatregelaars bevindt zich een verticaal draadloos oplaadstation dat een verscheidenheid aan smartphones veilig op een zeer handige locatie houdt.

Levensduur achterbank

2022 Toyota Tundra Capstone interieur
(Foto/Bryon Dorr)

De Capstone is net zo fijn voor de passagiers als voor de bestuurder. De achterbank biedt veel beenruimte en is verwarmd en gekoeld. Passagiers op de achterbank krijgen ook ingebouwde zonneschermen in de zijruiten achter. USB- en 110V-stekkers zijn ook verkrijgbaar aan de achterkant van de middenconsole voor gemakkelijke toegang voor passagiers op de achterbank.

Straatlooks, echte werkmogelijkheden

De toendra sluitsteen
(Foto/Bryon Dorr)

De voorkant van de Tundra Capstone is voorzien van een massieve chromen grille met een omranding in bijpassende kleur en een Toyota-logo met blauwe accenten. Opvallende LED-koplampen en geïntegreerde mistlampen helpen de front-end look te bepalen.

Grote Capstone-badges op de voordeuren zorgen ervoor dat iedereen precies weet wat je rijdt. Ingewikkelde, massieve 22-inch chromen wielen laten je weten dat deze truck is ontworpen voor de straat.

Hoewel het bed op de Capstone slechts 5,5 voet lang is, is het nog steeds klaar om te werken. De composietvoering is klaar om alles aan te pakken wat je maar kunt bedenken. Het bed biedt zelfs verstelbare bevestigingspunten, verlichting en 110V-stroom.

De toendra sluitsteen 2022
(Foto/Bryon Dorr)

Toegang tot de laadvloer is ook nog nooit zo eenvoudig geweest. De Capstone heeft een stootschakelaar voor het ontgrendelen van de achterklep in het achterlicht aan de bestuurderszijde. Bovendien komt er, als de achterklep omlaag gaat, een elektrisch bedienbare opstap uit onder de hoek van de vrachtwagen.

Zoals bij de meeste toendra’s, heeft de achterkant van de cabine een elektrisch verschuifbare achterruit uit één stuk. Dit is een geweldige functie die je bij de meeste concurrenten niet ziet.

2022 Toyota Tundra sluitsteen

2022 Toyota Tundra Capstone
(Foto/Bryon Dorr)

Toyota verwacht dat slechts ongeveer 5% van alle verkopen van nieuwe toendra het luxe Capstone-model zal zijn. Het hebben van dit toppunt van luxe pick-up in de line-up helpt kopers echter om een ​​toendra te bezitten. We zullen moeten zien hoe dit model de verkoop van alle Tundra-modellen helpt verhogen. Voor alle dingen Toyota Tundra, check out Toyota’s website.

creditSource link

Parasols zonwering
Logo
Vergelijk items
  • Totaal (0)
Vergelijken
0
Shopping cart